Do-it: Hostmanship Geheel Zien

Jij bent jij, zoals je die morgen opstaat en dat bepaalt je stemming. Maar zodra je met andere mensen in contact komt, privé of professioneel, balanceer je tussen jezelf en je andere rollen. Het helpt als je het geheel kan zien. Hoe moeilijk ook.

Ter illustratie een waar gebeurd verhaaltje:

Ik had vliegtickets geboekt en kreeg nadien een mail dat de vlucht met 7u verlaat werd. In plaats van comfortabel in de namiddag te vertrekken, zou het 22u worden. Om privé-redenen is dat niet haalbaar voor ons. Dezelfde maatschappij had ook nog een ochtendvlucht, dus vroeg ik om een kosteloze omboeking. De eerste persoon met wie ik chatte, stuurde mij door. De tweede ook. Enig idee hoe ik me voelde?

Derde keer, goede keer, dacht ik. Ik merkte dat ik terug bij dezelfde persoon uitgekomen was als de eerste keer. Ik deelde rustig mee dat dit al de derde chat was en dat ik het niet apprecieerde van steeds maar doorverbonden te worden. En dat de maatschappij op het punt stond om twee klanten te verliezen. De dame had mijn motivatie voor omboeking blijkbaar nog fris in het hoofd en vroeg me om even te wachten. Een kleine tien minuten later vroeg ze mij om in mijn mailbox te kijken. Ja hoor, ze had onze tickets kosteloos omgeboekt!

Natuurlijk had ze dit van in het begin kunnen doen, maar ze had evengoed de voorgeschreven regeltjes kunnen blijven volgen die duidelijk aangegeven staan op de website van de vliegtuigmaatschappij.

In plaats daarvan had ze begrip voor ons probleem en loste ze het op. In naam van de vliegtuigmaatschappij. Waar zij deel van is.

>