Support-it: frietjes?

Een lieve dame uit mijn kring was erg boos deze week.  Op haar werk had de leidinggevende haar uitgescholden  in de aanwezigheid van andere mensen. Zij had gelukkig geslikt en gezwegen.

Daarom dat ik je graag het begrip FRIT toelicht.  Even terugkeren naar de situatie: op het moment dat iemand ‘over de rode’ gaat, ga je best even weg zodat de gemoederen kunnen bedaren. Goed voor de boze leidinggevende om te bekoelen, de toeschouwers om te bekomen en voor de lieve dame om even afstand te nemen.

Je kan het hierbij laten maar degene die uitgescholden is, blijft achter met irritatie. Die gaat opstapelen indien het nog eens gebeurt.

Een boodschap, hoe fijn of slecht gebracht, bestaat uit twee componenten: de inhoud en de verpakking.  Het schelden is hier de verpakking.  Als je dat kan ontdekken, ben je al heel ver.

Dan pas je FRIT toe (tip: schrijf het uit voor jezelf):

F= Feit.  Een boodschap die op een heel ongelukkige manier gebracht werd.

R= Reactie.  Dit is niet respectvol voor mij wat me gekwetst heeft, noch voor de toeschouwers die zich ongemakkelijk voelden.

I= Impact. Dit kan zijn: Ik voelde me erg boos omdat ik van mening ben dat ik mijn werk goed doe en ik zou het fijn vinden dat als ik iets fout doe, dat onder vier ogen besproken wordt.

T= Taak.  Kan ik dit uitgebreid bespreken met je op moment x

Op deze manier kan je in gesprek gaan met de persoon op een respectvolle manier. Let wel: een gesprek is niet altijd mogelijk als die andere niet openstaat voor feedback.

>